Letiště Nikola Tesla: interiérový design zóny retence a koridorů

letiště
,
letiště Nikola Tesla
,
interiérový design
,
doprava
,
uzel
,
veřejný prostor
,
vlnitý kov
  • Klient

    Letiště Bělehrad

  • Typ

    Vzhled interiéru

  • Umístění

    Bělehrad, Srbsko

  • Hrubá podlahová plocha

    10.000 m2

  • Podlahová plocha staveniště

    -

  • Rok

    2023

  • Postavení

    Ve výstavbě

  • Odpovědní partneři

    Mladen Nastasijević M.Arch, Aleksandar Mitić M.Arch, Mladen Vulević M.Arch

  • Designový tým

    Aleksandar Mitić M.Arch, Miloš Simić M.Arch, Aleksandra Đurović M.Arch, Petar Cigić M.Arch, Tijana Stojanov M.Arch, Marijana Simić M.Arch

  • Spolupracovníci na designu

    ENERGOPROJEKT a.d, VTJV- Construction Joint Venture

Koncept rekonstrukce interiéru Centrální zóny a koridorů letiště Nikola Tesla (centrální prostor mezi kontrolou osobních zavazadel a branami na prvním patře letiště a branami A a C) je založen na komplexní strategii přijaté skupinou Vinci, zaměřené na perspektivu uživatele. První složka tohoto přístupu, týkající se dynamiky pohybu cestujících, zahrnuje vyhýbání se jasným hranicím mezi funkčními zónami letiště, jako jsou prodej, služby a posezení cestujících u bran. Namísto toho jsou tyto kombinovány do celkové makrozóny s řadou rozpoznatelných, speciálně upravených uzlů. Druhá složka Vinciho strategie se týká vizuálního zpracování interiéru letiště s cílem zvýšit jeho rozpoznatelnost a začlenění vzhledem k geografické poloze a zemi, kde se letiště nachází. K tomuto účelu byly uznány dva principy: a) "Sense of place" - s úkolem začlenit vliv místního prostředí do interiéru letiště, od obsahu, jídla a nápojů po vizuální náznaky interpretované z místní kultury, architektury a umění. b) "Design by moods" - princip, kde se "sense of place" překládá do konkrétních jednotek s jedinečnými atmosférami, které činí letištní zážitek výrazným a inspirovaným městem, kde se letiště nachází. Identifikované atmosféry ("nálady") jsou 1. Aktivní, 2. Zvědavá, 3. Klidná a 4. Zábavná. Jelikož centrální zóna shromažďuje největší počet cestujících, byla identifikována jako aktivní zóna. Inspirací pro návrh centrální zóny je Bělehrad, tok jeho řek a soutok Sávy a Dunaje: Podlaha je převážně keramická s kameny připomínajícími říční dno, zatímco stěna, která pokrývá velký mezanin představující významný objem v centrální zóně, je obložena odrazivým vlnitým ocelovým plechem, který evokuje odraz vody. "Ostrovy" v centrální zóně, představující otevřená místa k sezení pro cestující s výhledem na okolní restaurace, napodobují tvary vody, a jejich pokrytí je z vinylu s dřevěným vzorem, identickým s tím, který se nachází v nové části letiště. Sedací místa pro cestující na ostrovech jsou řešena neobvyklým, modulárním nábytkem z dřeva se zakřivenou formou, která se organicky hodí do designu a inspiruje dynamický pohyb a interakci mezi cestujícími. Zeleň je sporadicky umístěna v centrální zóně, včetně lípy a dubových stromů a květináčů s bujnou zelení. Myšlenka koruny jako místa setkávání je inspirována tradicí bělehradských kaváren, které často mají terasu ve stínu velkého stromu. Tradiční kavárna, jako myšlenka, která by měla být interpretována moderním způsobem, je také součástí úkolu pro nájemce restaurací, kteří jsou součástí Centrální zóny. Strop je natřen antracitovou barvou, vytvářející pozadí, které koresponduje s designem interiéru nové části letiště pro aktivní zónu. Z tohoto stropu jsou zavěšeny kruhové akustické panely, zvyšující akustický komfort a podporující hravost zbytku designu. V části centrální zóny poblíž duty-free obchodu je plánován "digitální prsten" - kruhová instalace s křivolakými obrazovkami na vnitřní straně, představující futuristický přehled přírodních bohatství Srbska.

Koncept rekonstrukce interiéru Centrální zóny a koridorů letiště Nikola Tesla (centrální prostor mezi kontrolou osobních zavazadel a branami na prvním patře letiště a branami A a C) je založen na komplexní strategii přijaté skupinou Vinci, zaměřené na perspektivu uživatele. První složka tohoto přístupu, týkající se dynamiky pohybu cestujících, zahrnuje vyhýbání se jasným hranicím mezi funkčními zónami letiště, jako jsou prodej, služby a posezení cestujících u bran. Namísto toho jsou tyto kombinovány do celkové makrozóny s řadou rozpoznatelných, speciálně upravených uzlů. Druhá složka Vinciho strategie se týká vizuálního zpracování interiéru letiště s cílem zvýšit jeho rozpoznatelnost a začlenění vzhledem k geografické poloze a zemi, kde se letiště nachází. K tomuto účelu byly uznány dva principy: a) "Sense of place" - s úkolem začlenit vliv místního prostředí do interiéru letiště, od obsahu, jídla a nápojů po vizuální náznaky interpretované z místní kultury, architektury a umění. b) "Design by moods" - princip, kde se "sense of place" překládá do konkrétních jednotek s jedinečnými atmosférami, které činí letištní zážitek výrazným a inspirovaným městem, kde se letiště nachází. Identifikované atmosféry ("nálady") jsou 1. Aktivní, 2. Zvědavá, 3. Klidná a 4. Zábavná.

Jelikož centrální zóna shromažďuje největší počet cestujících, byla identifikována jako aktivní zóna. Inspirací pro návrh centrální zóny je Bělehrad, tok jeho řek a soutok Sávy a Dunaje: Podlaha je převážně keramická s kameny připomínajícími říční dno, zatímco stěna, která pokrývá velký mezanin představující významný objem v centrální zóně, je obložena odrazivým vlnitým ocelovým plechem, který evokuje odraz vody. "Ostrovy" v centrální zóně, představující otevřená místa k sezení pro cestující s výhledem na okolní restaurace, napodobují tvary vody, a jejich pokrytí je z vinylu s dřevěným vzorem, identickým s tím, který se nachází v nové části letiště. Sedací místa pro cestující na ostrovech jsou řešena neobvyklým, modulárním nábytkem z dřeva se zakřivenou formou, která se organicky hodí do designu a inspiruje dynamický pohyb a interakci mezi cestujícími.

Svitek

Zeleň je sporadicky umístěna v centrální zóně, včetně lípy a dubových stromů a květináčů s bujnou zelení. Myšlenka koruny jako místa setkávání je inspirována tradicí bělehradských kaváren, které často mají terasu ve stínu velkého stromu. Tradiční kavárna, jako myšlenka, která by měla být interpretována moderním způsobem, je také součástí úkolu pro nájemce restaurací, kteří jsou součástí Centrální zóny. Strop je natřen antracitovou barvou, vytvářející pozadí, které koresponduje s designem interiéru nové části letiště pro aktivní zónu. Z tohoto stropu jsou zavěšeny kruhové akustické panely, zvyšující akustický komfort a podporující hravost zbytku designu. V části centrální zóny poblíž duty-free obchodu je plánován "digitální prsten" - kruhová instalace s křivolakými obrazovkami na vnitřní straně, představující futuristický přehled přírodních bohatství Srbska.​​​​​​​